I can finally show the video here, since it already had its premiere on MTV. :)
The production is from us at NitrocorpZ and Bicicleta Sem Freio, which has 2 band members of Black Drawing Chalks.
I was responsible for the 3D models and animation of the planes and pick, and also for the smoke simulation (for the rotoscope stage).
The smoke was made with the standard Blender particle system, where the particles were displayed as a group of Icospheres to make the rotoscoping stage a bit easier. It was not the intention to achieve something photoreal here, but just a nice flow to make it easier to draw the smoke in 2D. The Blender output was like this:
Our goal was to achieve a somewhat flat look, so 3D couldn't look too "3D". To achieve that, I've used three separate RenderLayers: one for the flat colors of the plane (using only the "Color" pass); another for the sharp shadow, where I used a Sun lamp and used only the "Shadow" pass, mixed with the color; and a third one for the windows, to allow the creation of masks on the compositing stage. In the plane RenderLayer I've also applied some toon edges. I didn't use the standard Blender edge settings: instead, I've made a mix in the Node Editor with some filters, to achieve edges a bit more irregular.
The basic node setup for the plane takes was like this one below:
Now a plane turnaround, with the wireframe view:
Another thing was the mix between the hand made drawings and the 3D renders. Along with the flat look, we had to make them the same frame rate. The 2D animation was made on "twos" (one drawing is held for two frames), so the 3D animation was rendered likewise. To achieve this in Blender is very simple: I've made the animation normally at 24 frames per second, and just changed the "step" setting on the Anim buttons in Blender. This setting forces Blender to skip one frame when rendering:
For the tube scene I've made an Array of rings with a Curve modifier.
The plane on this scene was parented to the Camera, which had a Follow Path constraint to the same curve. For this scene I have also rendered a Z depth pass to be used in the composition stage, as you can see below:
The whole process was very laborious, but we're all very happy with the result. Here the complete list of credits:
Director: Marck Al
Director of Photography: Jovan de Melo
2D animation and illustrations: Douglas Castro, Victor Rocha, Jovan de Melo
3D modelling: Virgilio Vasconcelos
3D animation: Virgilio Vasconcelos
FX animation: Suryara Bernardi, Daryn Wakasa
Composition: Victor Rocha, Marck Al
Assistants: Renato Reno, Nívea Nunes
Hardware: Rhawbert Costa
Edition: Marck Al
I really like that tube effect. I never thought that they were planes. Excellent idea.
Bom!
Ficou muito bom!
Criativo e com um visual bem diferente... estão de parabéns!
Um trabalho muito profissional, perfeito!!!
Excellent work Virgilio! Like it a lot!
Todos da produção estão de parabéns, meus sinceros votos de admiração.
Giânia já é palco de belíssimos trabalhos e os olhos do mundo estão voltados pra cá, graças a vocês.
É isso.
i've discovered the video thanks to the website Cartoon Brew, and i have to say i can't find the words to express how amazed i am! it's just brilliant, i'm crazy about it! thank you so much for such a great video!! :)
Exelente !
Exelente !
Massa Virgilio!
Parabens pra vc e pra galera do Black Drawing Chalks ae!
A anima e o estilao do desenho ficou fera!
falous abs
muito legal seu site Virgílio, já favoritei! Me impressionei muito com o clipe, já era fã da banda e dos desenhos que o pessoal faz...Mas quando vi o link do clipe no blender.org, fiquei "eufórico" por ver uma produção brasileira usando o Blender e mostrando seu potencial...Eu trabalho em uma empresa agora, onde todos iniciaram com o 3ds max, mas por questões de preço dos softwares decidimos apostar no Blender, pois já tínhamos visto o Big Buck Bunny, que nos surpreendeu muito, enfim o resultado foi que nós ficamos fascinados pelo Blender e por programas open source em geral...Enfim de novo, é bom ver mais uma produção muito bem feita (no Blender), a animação 2D ficou incrível também e a a modelagem, shader e principalmente a animação do avião ficaram muito bem feitas, parabéns pelo clipe.
Abraço,
Lucas.
* Alguns link da empresa onde eu trabalho, se quiser dar uma olhada.
http://www.napalmstudio.com.br/
http://www.vimeo.com/napalmstudio
Ficou muito fo@#$¨&@¨T!!!!!
Parabens a todos desde quem concebeu ate quem serviu o café pra todos os integrantes do projeto, irado, sem duvida um dos trabalhos mais bacanas que vi nos ultimos meses aqui do Brasil!!
Abraço!
Moa.
As soluções que você encontrou são
simples e ficaram geniais.
Parabéns.
hotmaia
Meus parabéns a todos que trabalharam neste projeto, especialmente a você Virgílio que mostra o grande potencial do Blender.
Como dizem, o programa é apenas uma ferramenta que manipulada corretamente produz ótimos resultados.
Sucesso sempre.
Grande abraço.
Everton Dias
Que trabalho fabuloso! E a parte 3D está totalmente em sintonia com o resto da animação... Paraben, mestre!